Home saai home - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cathelijne Damen - WaarBenJij.nu Home saai home - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cathelijne Damen - WaarBenJij.nu

Home saai home

Door: Cathelijne

Blijf op de hoogte en volg Cathelijne

20 Mei 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

heyyyy daar ben ik weer. Ik ben weer veilig aangekomen in het koude Nederland. Wat is het hier groen vergeleken met daar een het is ook nog steeds licht. In Zuid Afrika verdwijnt de zon zo rond een uur of 5 half 6 en binnen het uur is het dan ook echt pikkie donker.

Even een update van de laatste dagen. Ik ben in Durban ook nog maar een tweede dag naar het strand gegaan. Helaas ben ik nooit meer teruggebeld voor die trip naar de 'valley of 1000 hills' Jammer maar helaas. Heb daarvoor in de plaats uitgeslapen, uitgebreid ontbeten en ruzie gehad met verschillende wespen aan het strand (kan echt niets van die beesten hebben). De avond ervoor waren we door een of andere grote verzekeringsmaatschappij uitgenodigd voor een borrel. Erg leuk en erg gezellig, helaas viel mijn drankje niet zo goed dus moesten we vrij snel naar huis. JAMMER want t was erg gezellig (en nee ik was niet zat)! Woensdag zijn we weer vroeg opgestaan. We hadden weer een hele reis voor de boeg. Ik geloof dat we weer een uur of 10 in de auto hebben gezeten. Ditmaal ging de reis naar de Waterbergen. Dit ligt boven Johannesburg en Pretoria, nog een beetje verder doorrijden en bij Vaalwater een verhard zandpad op voor maar liefst 29 km. Hobbel de bobbel, daar kwam het Cambodja gevoel weer even naar boven. Helaas moesten we het laatste stuk in het donker rijden dus konden we niets zien van de omgeving maar het was wel gaaf om even alle lichten uit te doen en naar de sterren te kijken.
Bij aankomst op Kololo Game Reserve (wild reservaat) vielen we met onze neus in de boter. De braai was al aan en we konden zo aanschuiven in de gezelige boma (soort zitkuil. Natturlijk heerlijk genoten en een beetje kennis gemaakt met iedereen. Er was meer personeel dan dat er gasten waren (het was het verjaardagsfeestje van een van de medewerkers). Leuk, lekker maar koud, je moest hier echt wel weer je dikke trui opsnorren en een lange broek met bergschoenen waren ook niet mis. De volgende ochtend toch de bushwalk, die om 6 uur van start ging, even overgeslagen. Wel mochten we mee gaan ontbijten. Als verassing was er een bushontbijt geregeld voor de vroege vogels. Ik kan je zeggen.... als je ergens een Afrikagevoel van krijgt dan lukt het hier aardig mee!!! Gewoon midden tussen het hoge gras worden tafels gedekt en komt er een geweldig ontbijt tevoorschijn. En dat alles met een prachtig uitzicht natuurlijk en de kans dat er dieren om je heen komen lopen. Deze dag hebben we verder een beetje ons gemak gehouden. Joris moest nog even bijkletsen met de eigenaar en ik ben ook even meegegaan om hun huis te bekijken. WOW! wat een uitzicht!!! Kololo zelf ligt op een stuk wat ;non big 5' is, dus er loopt wild maar niets dat gevaarlijk is. Vanuit heel Kololo heb je een schitterend uitzicht (en zeker vanauit hun huis) op het gebied Welgevonden dat wel big 5 heeft. De kans dat je daar dus olifanten, neushoorns of leeuwen ziet is aanwezig. Op Kololo zelf hebben we vooral impala's, wildebeast (gnoe's), zebra's, wrattenzwijnen, Kudu's en andere bokjes gezien. Vanuit je huisje kon je ze goed zien. Ook 's avonds liepen ze rond te scharrelen. Dat zag je de volgende morgen ook wel aan al die poep die op het grasveld lag. Het was ook paartijd en dus hoorde je de impala mannetjes hard roepen, opzoek naar een vrouwtje, iets wat ik overigens nog niet helemaal begrijp want een impale mannetje heeft een hele harem aan vrouwtjes om zich heen, dan zou je toch zeggen dat hij niet ver hoeft te zoeken. Het schijnt trouwens ook dat ik vanochtend een leeuw heb horen brullen!!!! JAJA het verhaal ging dat ze niet ver weg waren. Dat hebben we 's avonds ook gemerkt. We zijn met z'n alle op gamedrive geweest op Welgevonden. Eerst dachten we niet veel te zullen zien maar toen kregen we toch een mannetjes leeuw in het vezier. GAAAAAAAAAAAAAAAAF!!!! Hij liep echt vlak langs de auto! MOOI! En een geweldig karakterestieke kop en schitterende manen. We hebben hem een tijdje gevolgd. Schijnbaar was hij opzoek naar iets. Hij zag er vrij mager uit dus misschien was het tijd om te eten of was hij opzoek naar de vrouwtjes die al iets voor hem hadden gevangen. Wie zal het zeggen.
Even later zagen we nog 2 mannetjes en 2 vrouwtjes leeuwen. Ook die trokken zich niets van ons aan (en de andere auto's) de vrouwtjes ingen zelfs dicht aan de kant van de weg liggen terwijl de mannetjes verderop onder de bomen gingen liggen. En toen kwam helemaal het mooiste. Ze gingen naar elkaar brullen!! Ik heb het opgenomen maar in het echt klonk het natuurlijk veel en veel beter. WOW zoiets had ik nog nooit meegemaakt.
Na nog een tijdje verder gereden te hebben zijn we ook een neushoorn tegen gekomen. Hij stond op veilige afstand en heeft waarschijnlijk nieteens gemerkt dat wij er waren. Wat een enorm dier is dat zeg. In de schemer ook nog een pa, ma en kleintje gezien. Al met al weer een prachtige gamedrive met veel geluk. Ergens schijnt er trouwens ook een giraf te zijn met een jong maar of die nou op Welgevonden of op Kololo leeft dat weet ik nog steeds niet precies. Hebben hem in ieder geval niet gezien.
Vrijdag moest Joris met Ton (de eigenaar) naar Nelstroom voor zaken en dus ben ik met Yvonne en de anderen meegegaan naar een cheetafarm. Een plek waar ze o.a. jachtluipaarden en wilde honden fokken om ze tegen het uitsterven te behoeden. Een leerzaam tripje waarvoor we eerst weer een uur over een hobbelige zandweg moesten. Ik heb daar Jachtluipaarden, Karakols, wilde katten, wilde honden, gieren, een krokodil, struisvogels en een giraf gezien. En bij ieder soort kwam natuurlijk een verhaal. Zo wist ik bv niet dat een gier even hoog kon vliegen als een vliegtuig. Dat de wilde kat tam is geworden omdat hij er uiteindelijk achterkwam dat de vrouw het sterkste van iedereen is (je had er bij moeten zijn, een Afrikaans verhaal). Een krokodil kan 100 jaar worden en kan een paar maanden heel stil blijven liggen omdat hijzijn hartslag zo laag kan houden dat er maar 3 of 6 slagen per minuut hoeft te maken. Tja, doe hem dat maar eens na.
's Middags heerlijk gewandeld met Joris. Het was fijn om eindelijk echt even tijd met elkaar door te brengen buiten de autoritten en het gehaast door. Dat hadden we gisteren ook wel gedaan maar ik merkte dat hij steeds relaxter werd. 's Avonds hebben we de luie stoelen buiten op t grasveld gezet, een fles wijn, een warme deken en meer heb je dan niet nodig. Heerlijk gekletst, naar de sterren gekeken en de bokjes bewonderd. Daarna lekker op de veranda voor het huisje gegeten en op tijd weer gaan slapen...
Tja en dan is het alweer snel zaterdag! blehhhh helemaal niet leuk! De ochtend weer begonnen met een stevige wandeling waarin we weer veel wild hebben gezien. Het is ons zelfs gelukt vrij dicht bij de wrattenzwijnen te komen. Ze hadden ons niet gehoord of geroken en schrokken zich dus ook kapot toen ze ons in de gaten kregen.
Vandaag dus alweer tassen inpakken en afscheid nemen van de mooie omgeving. Voordat we gingen waren we nog uitgenodigd voor een braai. Altijd lekker! Onno, de manager nu die gaat weg en daar was een afscheidsbraai voor georganiseerd. Ook meteen een leuke/lekkere manier voor mij om afscheid te nemen.

Natuurlijk uitgebreid gepraat over wat de toekomst gaat worden tijdens onze voorlopig laatste autorit. Het zal allemaal hectisch worden, vooral voor Joris, maar we willen alle twee wel weten wat er verder nog tussen ons is. Dus, in de zomervakantie moet ik nog maar eens even terugkomen. Ik zal alvast gaan nadenken over wat ik dan allemaal wil doen. I.i.g. niet 5 weken aan het zwembad hangen! Geen flauw idee waar Joris op dat moment zal zijn, Kololo, Sefapane of misschien wel Mozambique. We zullen zien, hoofdzaak dat we elkaar weer wat beter leren kennen en elkaar tegen die tijd nog steeds zo leuk vinden.

Ik zit nu hier alweer een paar uur thuis. Tis weer wennen! Ben weer alleen, het regent, tis koud en ik moet weer zelf koken en de was doen..... hmmmmmmmmm waar zou ik op dit moment willen zijn...........??????????

  • 20 Mei 2007 - 20:30

    Els:

    Wat een meevaller dat je terug gekomen bent! Gelukkig kun je terugkijken op een heel bijzondere vakantie. Ik ben benieuwd nar alle verhalen. Tot morgen op school.
    Groetjes, en lekker dromen.
    Els.

  • 21 Mei 2007 - 10:46

    Nathalie:

    Hey meissie,

    Dat is wel enorm afkicken he!!
    Gelukkig duurt het niet lang meer voor het weer vakantie is!!!

    Ik zit hier nu ook met een wilde kat op schoot trouwens hihi,... Kater vindt het niet fijn dat de computer meer aandacht krijgt dan hij!

    Liefs van Nathalie

  • 21 Mei 2007 - 18:01

    Lucy:

    Hoi, We komen je in de zomervakantie wel opzoeken. Lijkt me wel gezellig!!

  • 21 Mei 2007 - 19:52

    Joy :

    hallo cathelijne ,wat heb je een geweldige reis gemaakt.ik ben erg benieuwd naar wat je geleerd hebt en of je nog mooie kralen hebt meegenomen.sterkte met wennen hier in het natte nederland. tot snel

  • 26 Mei 2007 - 17:30

    Simon:

    wow, nu pas alle verhalen gelezen en de foto's bekeken. Die leeuw, heeeeel mooi.

    Spreek je snel.

    Simon

  • 28 Mei 2007 - 09:49

    Vinkenslag:

    SUPER.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 September 2008

40 jaar getrouwd

24 Juni 2008

Nog 4 weken!!!

22 September 2007

Tis hier fantastisch!!! Tingelingeling!

21 September 2007

¡Ola!

28 Juli 2007

Daar ben ik weer!
Cathelijne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 122
Totaal aantal bezoekers 30632

Voorgaande reizen:

02 Mei 2009 - 07 Mei 2009

Valencia

04 Juli 2006 - 08 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: