Weer terug in Phalaborwa - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cathelijne Damen - WaarBenJij.nu Weer terug in Phalaborwa - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Cathelijne Damen - WaarBenJij.nu

Weer terug in Phalaborwa

Door: Cathelijne

Blijf op de hoogte en volg Cathelijne

10 Juli 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

We zijn sinds gisteren weer in Phalaborwa. Sefapane lodge. Grappig want het is nu heel anders dan de vorige keer. Waarschijnlijk omdat t nu niet meer allemaal zo nieuw is. Herken zelfs een paar lui. Erg leuk!
Vanochtend heeft Joris me na het ontbijt afgezet bij de winkeltjes, dus ik ben er even lekker opuit getrokken. Overal ffe snuffelen enzo. Net optijd terug voor een lekkere lunch om vervolgens mee te gaan op een cultural village tour. Was erg leuk. Weer totaal anders dan ik verwachtte maar t viel zeker niet tegen. We zijn eigenlijk de hele middag door verschillende townships gereden. Plekken waar je dus normaal niet komt omdat ze verder van de doorgaande weg liggen en omdat het daar niet altijd even veilig is. Je ziet veel. Kinderen staan langs de kant van de weg (lees zandpad) te zwaaien en sommige rennen nog mee ook. Kandidaten voor de marathon. De meeste huisjes zijn wel van steen of van leem. De daken van riet of golfplaten die dan vastgelegd worden met grote keien. Er zijn nog genoeg huizen zonder water. Ze moeten dat gaan halen aan de straat. Daar zijn dan wel waterpunten, maar dan moet je wel in de rij gaan staan. Leuk voor 's ochtends als je haast hebt. Electriciteit hebben ze dan weer wel. Huur is per jaar 10 Rand, 1 euro. Op verschillende punten zie je, en niet alleen daar maar door het hele land, keten waar ze dan 2 of 3 telefoons hebben zodat er gebeld kan worden. Nu heb ik ook gehoord dat er genoeg mensen zijn die van hun eerste sallaris een mobieltje kopen. Ergens kan ik daar wel inkomen. De kerk word er als een soort ziekenhuis gebruikt. Als je erg ziek bent dan ga je eerst naar de kerk, Daar is dan iemand, ik weet niet of de pastoor dit doet, die je beter maakt of t iig probeert. Een beetje paranormale heling en oude geneeskunde geloof ik. Het helpt i.i.g. veel mensen en het scheelt ze vaak een ritje naar het ziekenhuis in de dichtsbijzijnde grotere plaats.We sloten de rit af met een super toeristisch iets. Niemand voelde zich echt op zijn gemak maarja, weer wat inkomsten voor de mensen was onze gedachte. We werden naar een dansvoorstelling gebracht. Ik moet zeggen, het was fantastisch! Ik denk niet dat wij ze dit na doen. Ik heb er ook filmpjes van gemaakt maar ik heb nog niet uitgevogeld hoe ik die erop kan zetten. Dit soort dansen had ik ed vorige keer ook op de Indaba gezien. Het is dus echt Afrikaans dat dansen. Dadelijk even kijken of die foto's wel blijven plakken.
Morgenmiddag rijden we naar het noorden. Het plaatsje Elim. Daar wonen vrienden van Joris. Schijnt een mooie buurt te zijn. De kunst route schijnt dara te zijn. Ik hoop dat we tijd hebben om ervan te genieten.
Ok. ik ga nu ffe bubbelen in bad en daarna eten. Dikke kus en tot snel.
Liefs J&C
ps. Hoe was het feest van oom Frans en tante Coleet?

Oja: het dragen van dingen op je hoofd, dat zie je de vrouwen hier geregeld doen, is gewoon een kwestie van oefenen oefenen oefenen. Een balans vinden dus. WOW! respect! je ziet ze nl niet alleen met een zak meel op hun hoofd lopen maar ook met bossen hout. Lijkt me niet zo lekker liggen.

  • 10 Juli 2007 - 16:57

    Vinkenslag:

    Jongelui, dat klinkt weer goed, en dat ziet er weer fraai uit.Hoe is het met je werk, al een baantje gekregen,of moet je nog op solicitatie gesprek? Nou, ik kan je aanbevelen. Hardwerkend en goedlachs.
    groetjes. mama.

  • 10 Juli 2007 - 18:53

    Papa:

    Het feest van ome Frans en tante Coleet was heel gezellig. Ongeveer 75 mensen in boeren kleding op een brabantsche lunch.
    Jorkos, Petrosjan en Macha hadden een hele leuke act gedaan in de geest zoals jij toen mama 50 werd.
    Veel plezier en geniet ervan

  • 12 Juli 2007 - 17:07

    Ome Frans:

    Al die foto's komen bekend voor, zij waren ook op Mascha's bruiloft. Prachtig om om te zien, en zij verdienen er weer mooi de kost mee, en dat is goed besteed.
    Je hebt inmiddels al vernomen dat ons feest prima verlopen is. wij hadden ontzettend genoten, geweldig met cadeau's
    verwend, en prachtig weer gehad.
    Uit de vele reacties is gebleken dat wij ook erg tevreden gasten hadden.
    groetjes voor jou, voor Joris en voor
    zover aanwezig de familie Bertens en alle
    bekenden op kantoor, plus het hoofd
    bouwzaken, waarvan ik de naam even vergeten ben...
    Tante Coleet en ome Frans

  • 14 Juli 2007 - 08:15

    Simon En Inge:

    He Catehlijne,

    Kennelijk is er genoeg internet daar waar jij zit. Wij zijn gistren weer terug gekomen uit Namibie en daar hebben we alleen in Windhoek en Swakopmund even geinternet.Wat er niet is, kun je ook niet gebruiken, toch.

    We hebben vrijwel alle dagen op lodges geslapen en kunnen dus ons goed voorstellen hoe jij elke ochtend wakker wordt. Wij hebben Springbok, Jackals, Zebra (alleen 's-nachts gehoord) en zelfs een olifant zo ongeveer naast de lodge gehad. Daarnaast zeer dichtbij alle beesten kunnen komen. Mocht je ooit nog naar Etosha National Park kunnen gaan, zeker doen!

    Op de laatste dag in Etosha hebben we geheel zelfstandig een Luipaard gespot (5 seconden, daarna spring die weg, wel foto gemaakt!). En daarvoor hebben we op 3 meter van een Zwarte Rhino gestaan. Eerst foto maken, daarna hard wegrijden, althans het beest besloot in plaats van aan te vallen weg te rennen.

    Meerdere keren kuddes olifanten aan ons voorbij zien trekken, bij Namutoni (oost kant van park) zo dicht bij drinkende giraffes gestaan, en later ook bij een kudde etende giraffes, het zijn zo'n mooi beesten!

    We hebben trouwens een super filmpje van Cape Cross waar een zeeleeuw kolonie ligt. Het is zo druk (in december als de kleintjes geboren worden liggen er 250.000, nu waarschijnlijk een paar minder omdat de jackals er kleine zeeleeuwtjes eet...ahh wat zielig.) en het stinkt er ook zo erg, helaas was dat niet op het filmpje vast te leggen.

    Nou gaan vanmiddag foto's ophalen en morgen doorlopen. Hopen snel de foto's op de site te zetten.

    Groetjes,

    Inge en Simon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

23 September 2008

40 jaar getrouwd

24 Juni 2008

Nog 4 weken!!!

22 September 2007

Tis hier fantastisch!!! Tingelingeling!

21 September 2007

¡Ola!

28 Juli 2007

Daar ben ik weer!
Cathelijne

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 30633

Voorgaande reizen:

02 Mei 2009 - 07 Mei 2009

Valencia

04 Juli 2006 - 08 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: